Κατάλογος
Δημιουργοί
Κυκλοφορίες
Διάφορα

Επικοινωνία

Μαμούθ κόμιξ

 

Η ΑΘΕΑΤΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ ΚΟΜΙΚΣ

"...Κλείσαμε αισίως τον πρώτο μας χρόνο. Το μύνημα της αισιοδοξίας που μας στείλατε από την πρώτη κιόλας στιγμή, μας επιτρέπει να αντιμετωπίζουμε με περίσκεψη και σεμνότητα τα επόμενα βήματα μας..."
"... Σιγά-σιγά αρχίζει να παίρνει μορφή, η αρχική μας πρόθεση να ρίξουμε μιά ματιά στην αθέατη πλευρά των κόμικς..."
"...Κύριος στόχος μας είναι η άμεση σύνδεση τους με προβλήματα και σκέψεις..."
"... Ανακαλύψτε τα σπουδαία, αλλά ακόμα και τα πιό μικρά και ασήμαντα στοιχεία ενός κόμικ. Αφήστε την φαντασία σας να οργιάσει..."
"...Σ΄αυτό το πέμπτο τεύχος, σας προσφέρουμε μιά παλαιότερη συνέντευξη του Hugo Pratt, σχετικά με τους Σκορπιούς της Ερήμου, πού εκδίδεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα..."
"... Και μην ξεχνάτε, πάντα περιμένουμε με αγάπη και ενδιαφέρον τα γράμματα σας είτε μέσω επιστολών είτε μέσω του internet..."

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΥ 5ου ΤΕΥΧΟΥΣ

Σελ.2 Περιεχόμενα
Σελ.3 Editorial
Σελ.4 Επικοινωνία
Σελ.5 Γεύσεις-ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΤΑΛΟΝ
Σελ.6 "WORKING CLASS HERO"
Σελ.7 ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ
Σελ.8 Μύθος και ήθος
Σελ.9 Περίτεχνο αφήγημα
Σελ.10-11-12 "ΟΙ ΣΚΟΡΠΙΟΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ"
Σελ.13 7+7 θανάσιμα αμαρτήματα
Σελ.13 "Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες"
Σελ.14 Τα Νέα μας
Σελ.15 Κυκλοφορίες

 

"WORKING CLASS HERO"
O ρομαντικός Αχιλλέας Ταλόν στον αντίποδα του ορθολογιστή Τέντεν

"...Τι είναι αυτό πού κάνει έναν άνθρωπο να θέλει να διαφοροποιηθεί από το περιβάλλον του; Μα η επιθυμία του για κοινωνική άνοδο.
Και τι είναι αυτό πού μπορεί να μετετρέψει ένα μέσο ψηφοφόρο, όπως ο ίδιος αναγνωρίζει,
σε ατρόμητο ήρωα; Μα η επιθυμία του σχεδιαστή για αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης εντός της δημοκρατίας των κόμικ.
Επάνω σ'αυτά τα δύο σημεία βασίζεται ο χαρακτήρας και δράση του Αχιλλέα Ταλόν.
Ο Αχιλλέας Ταλόν είναι ένας ήρωας διαφορετικός από τους άλλους. Γόνος της εργατικής τάξης ο ίδιος, αρνείται με την συμπεριφορά του την κοινωνική του καταγωγή (αλλά ποτέ την μητέρα του και τον πατέρα του με τον οποίο μοιάζει σαν δυό σταγόνες μπύρα)..."
"...Η αρχή πάνω στην οποία βασίζεται η εικόνα του Αχιλλέα είναι ότι θέλει να παρουσιάζεται ως κάτι το διαφορετικό από αυτό που είναι. Ετσι ο ίδιος συστήνεται ως λόγιος ενώ εμφανώς δεν είναι..."
"...Διατηρεί επίσης για τον εαυτό του, τις αριστοκρατικές συνήθειες της τεμπελιάς και των πολύωρων περιπάτων (με την συνενοχή του δημιουργού του που ποτέ δεν επιτρέπει στα οικονομικά δεδομένα να διαταράξουν την ησυχία του ήρωα του) που σε συνδυασμό με τον ρομαντισμό και τον ουμανισμό που διακατέχει τον Αχιλλέα, μας προσφέρουν μια προσωπικότητα ανάλογη με αυτήν της μαντάμ Μποβαρύ,από την κωμική της πλευρά. Με τον ίδιο τρόπο φαίνεται να λειτουργεί και η επιλογή της Βαλεντίνης Ντε Γκυγιώμ ως αντικείμενο του πόθου του. Ξεπεσμένη αριστοκράτισα, όπως προδίδουν οι συνήθειες της και το "ντε" στο επίθετο της, αποτελεί ιδανικό ταίρι για τον Αχιλλέα, πού στο πρόσωπο της βρίσκει ένα συμπλήρωμα της εικόνας του και της κοινωνικής του κατάστασης..."
"...Ετσι απέναντι στον αστό,άγαμο,ορφανό,ορθολογιστή και προσγειωμένο στην πραγματικότητα Τεντέν, αντιπαρατίθεται ο λαικής καταγωγής, ερωτευμένος, προσκολλημένος στους γονείς του, ρομαντικός και ουτοπιστής Αχιλλέας Ταλόν. Ενας πραγματικός ήρωας της εργατικής τάξης..."


"ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΑΡΧΗΣ"
Συμβιβασμός και αντίσταση στο πλαίσιο του "εξελιγμένου" παγκόσμιου προγραμματισμού


"...Στο πρώτο μας ραντεβού, με τον σεμνό, ερωτευμένο πράκτορα Αλφα (Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ) είδαμε την αφετηρία της ιδεολογικής σύγχυσης και του ανυπέρβλητου ψυχολογικού κενού που προκλήθηκε από την τραυματική εμπειρία του Τέλους του Ψυχρού Πολέμου. Χαιδέψαμε το ανάγλυφο κορμί του σύγχρονου νεοκυνισμού και της νέας ηθικής που επιβάλλει το χρήμα στις διευρυμένες πλέον αγορές. Από την άλλη ακούσαμε και το μοναδικό ανθρώπινο κάλεσμα της ανθρώπινης φύσης: το συναίσθημα, τον έρωτα..."
"...Ετσι ο Αλφα και η Ασσια, περιβάλλονται από την τρέλλα ενός ασφυκτικού αλλά αναμφισβήτητα γοητευτικού κλοιού. Δύο χαμένες ψυχές που δοκιμάζονται μέσα στην ψευδαίσθηση κάποιου εκμοντερνισμού.Δύο ναυαγοί σε μια απειροελάχιστη κουκίδα γης της επιβλητικής υδρογείου. Δύο μορφές όμως, αντίστασης πού αντλούν ενέργεια από την δύναμη των συναισθημάτων τους. Είναι οι άνθρωποι πού εξεγείρονται κατά της κατάστασης πού τους πνίγει. Αγκομαχούν, βεβαίως,στην πάλη με τα εξωτερικά ερεθίσματα, αλλά αδυνατούν να αποδεχθούν πως το πεπρωμένο τους είναι να χάσουν τις ιδιαιτερότητες τους μέσα από τους άλλους.
Εχουν πίστη στη νίκη εναντίον του πιό επικίνδυνου εχθρού, όπως τον καθόρισαν τα κοινά ήθη και ο "εξελιγμένος" παγκόσμιος προγραμματισμός: η ανασφάλεια..."
"...Aυτό σίγουρα δεν είναι το τέλος, ίσως να μην είναι καν η αρχή του τέλους, μπορεί όμως να είναι το τέλος της αρχής..."


"ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΗΘΟΣ"
Ο Frank Miller και ο σεβασμός στους "300" των Θερμοπυλών


"...Οι 300 του Frank Miller αποτέλεσαν για μένα μιά μεγάλη έκπληξη. Ηταν η πρώτη φορά πού αμερικάνος καλλιτέχνης, γιατί το κόμικ είναι τέχνη σεβάστηκε το μύθο.
Με ότι έχουν ασχοληθεί μέχρι τώρα, το έχουν διαστρεβλώσει. Είτε αρχαία ιστορία, είτε βυζαντινή, είτε μυθολογία στα χέρια τους μεταμορφωνόταν. Εδώ έχουμε όμως μια εξαίρεση. Φαίνεται ότι έψαξε σε ιστορικά βιβλία και απέδωσε την ιστορία χωρίς ιστορικές ανακρίβειες. Δεν λέω ότι κάλυψε το συγκεκριμένο γεγονός σε ολόκληρο το φάσμα και τις παραμέτρους του αλλά οι εσκεμμένες παραλείψεις τον βοηθάνε απλώς στην ανάπτυξη της δράσης..."
"...Το τέλος της ιστορίας το ξέρουμε αλλά δεν μας νοιάζει. Είναι η πρώτη φορά πού βλέπουμε τις εικόνες. Γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες της μάχης.Δεν είμαστε απλοί αναγνώστες πλέον αλλά αντιθέτως παίρνουμε ενεργά μέρος στην διαδράμάτιση των γεγονότων..."
"... Η ιδιοφυία του Frank Miller μας φανερώνεται στις δισελίδες συνθέσεις του. Κίνηση,δυναμισμός,λεπτομέρεια και μεγαλοπρέπεια συνυπάρχουν και κάθε φορά δίνουν ώθηση στην ιστορία. Το σενάριο είναι ελλειπτικό αλλά ουσιώδες, συναισθηματικό και ηρωικό όπου χρειάζεται. Καταφέρνει, κάτι πού είναι δύσκολο σε όλες τις μορφές τέχνης,να δημιουργήσει ένα έργο που το χαρακτηρίζει η αρμονία και το μέτρο..."
"... Ελπίζω να απολαυσετε τους 300 όπως τους απόλαυσα και εγώ..."



"ΟΙ ΣΚΟΡΠΙΟΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ"
"¨Οταν μιλάμε γιά κάποιους άλλους μιλάμε κυρίως για τον ίδιο μας τον εαυτό"

(Αποσπάσματα την συνέντευξη του Ηugo Pratt)
D.P.: "Οι Σκορπιοί της Ερήμου" έχουν ήδη κλείσει τα 20 χρόνια κυκλοφορίας από τότε που δημοσιεύθηκαν για πρώτη φορά στο Sgt Kirk τον Οκτώβριο του 1969. Αρχικά υπήρχαν μόνο 5 σκηνές, έπειτα η ιστορία συνεχίστηκε το 1973, στο περιοδικό Τεντέν. Πως είχατε την ιδέα να δημοσιεύσετε την συνέχεια της ιστορίας του πρώτου επεισοδείου στο περιοδικό Τεντέν;
Η.Ρ.: Το Τεντέν ήρθε σε μένα μέσω του Greg, πού ήταν τότε αρχισυντάκτης. Ο Greg ήταν πάντα καλός μαζί μουκαι με βοηθούσε. Με συνέστησε στις εκδόσεις Lοmbard, στον Raymond Leblanc και στον γιό του, τον Guy. O Guy Leblanc πάντα υποστήριζε τις ιστορίες μου και αν μιά μέρα χρειαζόταν την βοήθεια μου, θα του την πρόσφερα με μεγάλη μου χαρά. Υπήρξαν πολλοί πού με βοήθησαν όταν ήρθα στη Γαλλία.όπως ο Claude Moliterni,ο οποίος μου βρήκε ένα διαμέρισμα στην οδό Lancry.
Εκείνος ήταν επίσης πού με συνέστησε στον διευθυντή τις Pif και έπειτα στον Casterman.
D.P.: Ποιά είναι η ιστορική βάση πάνω στη οποία στηρίχθηκε η σειρά "οι Σκορπιοί της Ερήμου";
Η.Ρ.: Υπήρξε τον Ιούνιο του 1940,μια βρετανική μονάδα-ομάδα, η οποία ήταν παράνομη και ονομαζόταν "οι Σκορπιοί της Ερήμου",η οποία συνεργαζόταν με την "Lοng Range Desert Group". Εγώ γνώρισα τους αξιωματικούς για τους οποίους γίνεται λόγος, όπως τον αξιωματικό Peniakof και τον βρετανό στρατηγό Or de Wingate. O Wingate εισέβαλε στην Αντίς - Αμπέμπα, μαζί με τον αυτοκράτορα Haile-Selassie το 1941. Παρελάμβανα πίσω από τον Wingate μαζί με τον Ακανία, τον οποίο συναντούμε στις ιστορίες μου. Ο Ακανία θα γίνει η βοήθεια του στρατού του Wingate, θα πεθάνουν στη Βιρμανία το 1944, ενάντια των Γιαπωνέζων. Ο Peniakof ήταν ένας φίλος του πατέρα μου. Πήγαμε να τον δούμε στην Αλεξάνδρεια, στην Αίγυπτο και στη συνέχεια πήγαμε στη Γάζα όπου ο πατέρας μου είχε κάτι ξαδέρφια, πού ήταν αξιωματικοί του βρετανικού στρατού.
D.P.: Ο δικός σας ήρωας Koinsky έχει πολλά στοιχεία με τον Κόρτο Μαλτέζε: την απάθεια ,τον κυνισμό ο οποίος είναι περιστασιακός αλλά ταυτόχρονα είναι και πού διαφορετικός.Ο Koinsky είναι ένας σκληρός Εβραίος από την Πολωνία, σοσιαλιστής χωρίς ρομαντικές επάλξεις.
H.P.: Ο Koinsky είναι σαφώς πιό σκληρός χαρακτήρας από τον Κόρτο.
Παρόλα αυτά πιστεύω ότι ο Κoinsky έχει σκοτώσει λιγότερους ανθρώπους απ' ότι ο Κόρτο. Ο Κoinsky, δεν είναι επίσης αναρχικός. Πήγε στην Πολωνία σ'ένα στρατιωτικό σχολείο,πράγμα το οποίο δεν ήταν καθόλου εύκολο γιά έναν Εβραίο,όμως η μητέρα του ήταν ερωμένη ενός Πολωνού στρατηγού.
D.P.: Τελικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι στην σειρά "οι Σκορπιοί της Ερήμου υπάρχει μεγάλη αναλογία γεγονότων και ιστορικών προσώπων.
H.P.: Ξέρετε ότι σε όλες τις ιστορίες μου υπάρχουν πολλά ιστορικά στοιχεία- στο "Wheeling" για παράδειγμα, σχεδόν όλα τα πρόσωπα είναι πραγματικά και όχι φανταστικά- όμως στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για ανθρώπους που εγώ ο ίδιος έχω γνωρίσει.
D.P.: Στη σειρά οι "Σκορπιοί της Ερήμου φαίνεται καθαρά ότι τα αληθινά όρια ανάμεσα στους ανθρώπους είναι καθαρά αυτά που θέτουν οι κοινωνικές τάξεις.
H.P.: Σαφώς. Ενας βοσκός των Αμπρούτσι θα αισθανθεί πιό ωραία και άνετα με ένα Αιθίοπα βοσκό απ΄ ότι δίπλα σε ένα Ιταλό αξιωματικό που έχει τελειώσει την στρατιωτική σχολή. Οταν βλέπουν ένα άρρωστο πρόβατο, καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλον. Το πρόβλημα μιάς κοπέλλας από την Σομαλία η οποία είναι μουσουλμάνα και φοράει ζώνη αγνότητας δεν μπορεί να κατανοηθεί από μιά Ιταλίδα ή μιά Κόπτισα στην Αιθιοπία. Στην σειρά αυτήν λοιπόν, θα μπορούσα να μιλήσω για ένα τέτοιο ζήτημα, για Ιταλούς στρατιώτες πού έχουν εγκαταλειφθεί γιά να το σκάσουν και αυτοί έπειτα με τις γυναίκες από την Αιθιοπία.
D.P.:"Οι Σκορπιοί της Ερήμου είναι μιά ωραία σειρά αλλά δεν είναι τόσο γνωστή όσο ο "Κόρτο Μαλτέζε".
H.P.: Είναι αλήθει ότι πάντα γιά το έργο "Κόρτο Μαλτέζε" συζητώ με τον κόσμο. Πιστεύω ότι το κοινό ταυτίζεται πιό εύκολα με τον Κόρτο Μαλτέζε. Στη σειρά αυτή ο κόσμος βρίσκει πράγματα πού είναι πιό κοντά σ' αυτά πού ζεί καθημερινά. Ο Κoinsky είναι πολύ συνδεδεμένος με τα προβλήματα του 2ου παγκοσμίου πολέμου, σαν να μην ήταν ο πόλεμος στο πρώτο πλάνο των ιστοριών. Είναι κυρίως μιά δικαιολογία.Αυτό το οποίο είναι περίεργο, είναι ότι ο Κόρτο δεν είναι ένας ήρωας πού κατορθώνει πράμγατα αλλά ένας θεατής περισσότερο ένας αυτόπτης μάρτυρας, όπως στην περίπτωση του Hillaire Belloc μέσα στα ιστορικά του χρονογραφήματα θα μπορούσαμε να πούμε.
D.P.: Οπως ο φίλος σας, ο ιστορικός συγγραφέας Jean Mabire, (άρα λοιπόν πρόκειται να μιλήσουμε εκ νέου γιά τον Κόρτο Μαλτέζε στη Σιβηρία) σας απασχολούν στρατιώτες που έχουν χαθεί, οι στρατιώτες που είναι δυσαρεστημένοι, οι οποίες έχουν εμπλακεί σε μάχες πού είναι αμφιβόλου χαρακτήρος και μάλιστα κάτι παραπάνω από αμφιβολίες.
H.P.: Είναι αλήθεια ότι συμφωνώ και επικοινωνώ με τον Jean Mabire. Ορισμένοι τον θεωρούν ότι είναι φασίστας αλλά αυτό είναι γελοίο. Δεν ξέρω τι είναι αυτό ακριβώς πού απασχολεί τον Mabire, όμως εκείνο που τραβά το ενδιαφέρον μου, είναι εκτός από τον στρατιώτη πού αγνοείται, ο άνθρωπος πού έχει χαθεί!.


"Είναι τρελλοί αυτοί οι Γαλάτες"

"...Η μεταφορά ενός κόμικ στη μεγάλη οθόνη δεν αποτελεί καινοτομία στο χώρο του κινηματογράφου. Από τον Σούπερμαν στον Μπάτμαν και από εκεί στον Λούκυ Λούκ ήρθε η σειρά ενός άλλου μεγάλου ήρωα να ξεφύγει από το χαρτί και να ζωντανέψει. Δεν πρόκειται παρά για τον γνωστό σε όλους μας Αστερίξ, την κινηματογραφική μεταφορά του οποίου υπόσχονται 4 εταιρείες παραγωγής (2 γαλλικές, 1 γερμανική, films seven). H ταινία που φέρει τον τίτλο "Asterix et Obelix contre Ceasar" είναι εξ' ολοκλήρου γυρισμένη στα γαλλικά και διαδραματίζεται τόσο σε γαλλικά όσο και σε γερμανικά εδάφη. Πόσο μιά τέτοια προσπάθεια μπορεί να ευωδώσει καρπούς γόνιμης καλλιτεχνικής δημιουργίας και να αποφύγει τις παγίδες της εμπορευματοποίησης και του μυρηκασμού, παραμένει σε κάθε ανάλογη περίπτωση ενδιαφέρον ζητούμενο...""... Πρόκληση λοιπόν, της φαντασίας, που καλείται να αποβάλει προσωπικά μορφώματα, που έχει ήδη αποκρυσταλλώσει ή μήπως δημιουργική παραγωγή ανοικτή στη διαλεκτικότητα, με το θεατή συνεργό στη δημιουργική πράξη; Περιχαράκωση και απομυθοποίηση ενός σκεπτόμενου και δημοφιλούς κόμικ ή μήπως επιτέλους μιά σοβαρή προσπάθεια για την μετενσάρκωση των χάρτινων ηρώων σε πρόσωπα καταξιωμένων ηθοποιών, όπως ο Ντεπαρντιέ και ο Μπενίνι;..."
"... Θα καταφέρει ο Αστερίξ ότι δεν κατάφερε ο Λούκυ Λουκ στο παρελθόν με τον Τέρενς Χιλ ή θα πέσει τελικά ο ουρανός στο κεφάλι των Γάλλων;..."

Hosted by Iris Media  

Copyright 1998 ΜΑΜΟΥΘ COMIX
Σχεδίαση site ΜΑΜΟΥΘ COMIX